دان بین المللی - مدرک دان بین الملل

دان بین المللی

مدرک دان بین المللی

مدرک دان بین المللی

همراه با مدرک مربیگری بین المللی پایان دوره

دان بین المللی یکی از مدارک محبوب در میان سایر مدارک به شمار می رود.

چنانچه شما دارای محدودیت زمانی در زندگی هستید و در طی روز درگیری های کاری فراوانی دارید و وقتی برای یادگیری سایر مسائل دلخواه خود را ندارید با استفاده از دوره های آموزش آفلاین می توانید آموزش کامل و جامعی در ارتباط با مدارک بین المللی (دان و مربیگری بین المللی) را بدون پرداخت هزینه های بسیار زیاد و یا صرف زمان فرا بگیرید.

در آکادمی sic می‌توانید زیر نظر بهترین مدرسان و مربیان بین المللی آموزش ببینید و در پایان، گواهینامه و مدرک بین المللی مربیگری و همچنین دان بین المللی را دریافت کنید.

آکادمی اس آی سی دوره های خود را تحت استانداردهای بین المللی برگزار کرده و تمامی استاندارد ها و سرفصل های تعیین شده بین المللی را اجرا می‌کند. هنرجویان پس از اتمام دوره می‌توانند در آزمون دوره شرکت کرده و مدرک مربوطه را دریافت کنند. این مدرک دارای ارزش بین المللی می‌باشد.

تعریف کلی از هنرهای رزمی و نحوه دریافت مدرک دان بین المللی

هنرهای رزمی

هنرهای رزمی مجموعه ای مدون از تکنیک ها و فنون مبارزه می باشند که به دلایل مختلفی ممکن است مورد توجه قرار گیرند، دلایلی مثل دفاع شخصی، رقابت در مسابقات، سلامتی و تناسب اندام، سرگرمی و تفریح و یا رشد و تعالی ذهنی، جسمی و معنوی.

هنرهای رزمی معمولا یادآور رشته‌های رزمی شرق آسیا است، اما برخی رشته‌های غربی مانند بوکس، ساواته، پانکریشن و انواع کشتی های آزاد و فرنگی نیز گاهی در دسته هنرهای رزمی شمرده می‌شوند. به طور کلی هنرهای رزمی به سه گروه “مسلح، بی‌سلاح و ترکیب مسلح و بی سلاح” طبقه بندی می‌شوند.

رشته های مسلح شامل موارد همچون تیراندازی با کمان، نبرد با نیزه و شمشیرزنی می‌شود؛ گروه دوم شامل رشته های مبارزه ای بدون سلاح و با تکیه بر ضربات دست و پا و فنون گلاویزی می باشد، مانند کاراته، جودو، تکواندو، موای تای، کیک بوکسینگ و جوجیتسو.

گروه سوم آن دسته از ورزشهای رزمی است که ترکیب ضربات دست و پا و استفاده از سلاح می باشند که در این زمینه می توان به هنرهای رزمی ووشو، آیکیدو و هاپکیدو اشاره کرد.

به طور کلی بخش زیادی از فنون و تمرینات رشته‌های رزمی شبیه به هم است؛ اما هر کدام ترکیب خاصی از مهارت‌ها را در خود به طور اختصاصی ایجاد کرده اند.

در قرن بیستم محبوبیت هنرهای رزمی شرقی در جهان و به ویژه در کشورهای غربی بسیار افزایش یافت. جودو در سال ۱۹۶۴ و تکواندو از سال ۲۰۰۰ در فهرست بازی‌های المپیک قرار گرفتند.

کمربند در هنرهای رزمی

طرح رتبه بندی هنرجویان در رشته هنرهای رزمی بر اساس رنگ کمربند توسط دکتر جیگرو کانو ژاپنی پایه گذاری شده که او را به عنوان بنیانگذار جودو مدرن نیز می شناسند. کانو همچنین بسیاری از مفاهیمی که مرتبط با هنرهای رزمی مدرن است را نیز طراحی کرده است.

وی این رتبه بندی بر اساس رنگ کمربندها را به عنوان نمادی قابل مشاهده از پیشرفت هنرجویان طراحی کرد. گچین فوناکوشی، بنیانگذار سبک شتوکان در کاراته که به عنوان بنیانگذار کاراته مدرن نیز شناخته می شود، طرح دکتر کانو را پذیرفت و آن را همراه با مفاهیم تعریف شده توسط وی، به تصویب رساند. اولین کمربند مشکی در سال 1880 اعطا شد.

بایون جیک رو کره ای نیز که بنیانگذار Song Moo Kwan و نیز بنیانگذار تکواندو مدرن می باشد، شاگرد ژیین فوناکوشی بود که کمربند مشکی خود را در سال 1939 دریافت کرد و به این ترتیب سیستم رنگ بندی وارد تکواندو مدرن شده و در اوایل دهۀ 1940 توسعه یافت.

معنای رنگ کمربند در هنرهای رزمی

سیستم رنگ استاندارد کمربند در هنرهای رزمی به ترتیب، سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش، قهوه ای، قرمز، مشکی است. طراحی سیستم رنگی کمربند مربوط به دوره ای است که به تازگی جنگ جهانی دوم به پایان رسیده و در آن زمان کشورهای کره و ژاپی کشورهای بسیار فقیری بودند.

لذا بهترین و ارزان ترین راه برای داشتن یک سیستم ارزیابی ساده و کارآمد، رنگ کردن کمربند قبلی بود، و به همین دلیل، به علت رنگ کردن مکرر در مراحل بعدی از رنگ های تیره تر استفاده شده است.

و اما معنای رنگ ها:

کمربند سفید: رنگ سفید نماد تولد و شروع تلاش یک دانه است. هنرجو با بستن کمربند سفید در ابتدای راه جستجو برای هنرهای رزمی است. رنگ سفید نقطه شروع چرخه زندگی و بیانگر دانه های قرار گرفته در زیر برف زمستانی است. (نیازمند حداقل 3 ماه تمرین فعال)

کمربند زرد - دان بین المللی - مدرک دان بین الملل

کمربند زرد: رنگ زرد نشان دهنده اولین پرتوهای نور خورشید است که بر دانه می تابد و به آن برای شروع یک زندگی جدید قدرت و انرژی می دهد. (نیازمند حداقل 6 ماه تمرین فعال)

کمربند نارنجی: رنگ نارنجی نمادی از قدرت رو به رشد خورشید است که زمین را برای رشد و رویش در فصل بهار آماده می کند. (نیازمند حداقل 6 ماه تمرین فعال)

کمربند سبز - دان بین المللی - مدرک دان بین الملل

کمربند سبز: رنگ سبز به معنای رشد دانه، جوانه زدن و آغاز تبدیل شدن به یک گیاه است. (نیازمند حداقل 9 ماه تمرین فعال)

کمربند آبی: رنگ آبی نشان دهنده آسمان آبی است که گیاه با رشد خود به طرف آن حرکت می کند. درست مثل یک گیاه که رو به سمت آسمان بلند تر می شود یک شاگرد با کمربند آبی نیز به سمت بالا در رتبه بندی خود حرکت می کند. (نیازمند حداقل 12 ماه تمرین فعال)

کمربند بنفش: رنگ بنفش نماد تغییر آسمان است. به همین ترتیب نیز شاگردان تغییرات جدیدی را برای تبدیل شدن به رزمی کاران پیشرفته متحمل می شوند.

کمربند قهوه ای - دان بین المللی - مدرک دان بین الملل

کمربند قهوه ای: رنگ قهوه ای نماد بلوغ دانه است. یک فرایند تکامل. یک هنرجو با کمربند قهوه ای کسی است که تکنیک هایش شروع به رشد می کند و در آغاز مسیر درک میوه های به دست آمده از تلاش سخت خود است. (نیازمند حداقل 18 ماه تمرین فعال)

کمربند قرمز - دان بین المللی - مدرک دان بین الملل

کمربند قرمز: رنگ قرمز نماد گرمای سوزان خورشید است. هنرجویی که کمربند قرمز به او اعطا شده، دانش بیشتری اندوخته، مانند گیاهی که به آرامی به سمت خورشید رشد می کند. هنرجویان با کمربند قرمز می آموزند که دربارۀ دانش و توانایی های فیزیکی خود محتاط تر باشند. به علاوه رنگ قرمز علامت خطر نیز هست  و کمربند قرمز آغاز خطرناک شدن مسیر با توجه به دانش ها و توانایی ها است.

 کمربند سیاه: رنگ سیاه نماد تاریکی در آنسوی خورشید است. هنرجویی که موفق به دریافت کمربند سیاه شده، در جستجوی دانش جدید و دانش عمیق تری از هنرهای رزمی است. در حالی که در همین زمان شروع به آموزش به دیگران می کند، دانه های جدیدی می کارد و به رشد و شکوفایی آن ها کمک می کند.

رتبه‌های دان

رتبه های دان درجه های پیشرفت رزمی کار بعد از دریافت کمربند مشکی است. در این نقطه است که سفر واقعی آغاز می شود. هنرجویی که سطح دان داشته باشد را یودانشا می نامند.

بسته به سبک رشته رزمی، از دان 6 یا 7 به بعد، امتحان دیگری وجود ندارد و رتبه ها توسط اساتید به صورت افتخاری اعطا می شود.

کمربند مشکی دان 1: به فردی اعطا می شود که دارای مهارت های کافی بوده و اصول ورزش را رعایت کرده و به عنوان فرد توانمند در رشته خود محسوب میگردد.

کمربند مشکی دان 2: به فردی اعطا می شود که در رشته خود خبره و بسیار توانمند شده است. در این مرحله فرد می تواند طبق قوانین برای دریافت مدرک مربیگری و داوری اقدام نماید.

به همین ترتیب با افزایش مهارت ها رتبه فرد بالاتر رفته و مفتخر به دریافت دان های بالاتر می شود. رتبه دان به صورت نوارهایی روی کمربند نشان داده می شود. در اصول اولیه هنرهای رزمی، دان به معنای شروع راه شناخت و مبارزه است.

دریافت دان 1 به معنای استادی نیست، بلکه چیزی شبیه به فارغ التحصیلی از اولین مقطع دانشگاهی است و برای اخذ مقام استادی هنوز باید در این راه تلاش و تمرین کرد.

درجه

عنوان ژاپنی

دان 1

شودان

دان 2

نیدان

دان 3

ساندان

دان 4

یوندان

دان 5

گودان

دان 6

روکودان

دان 7

سیچی دان

دان 8

هاچی دان

دان 9

کودان

دان 10

جودان

ارتقاء از یک دان به دان بعدی ممکن است سال ها طول بکشد. قاعده کلی این است که یک کمربند سیاه ممکن است تنها پس از تعداد سال‌هایی که معادل رتبه فعلی است، از یک رتبه به رتبه بعدی ارتقا یابد. به عنوان مثال، یک کمربند سیاه دان سه که به تازگی ارتقا یافته است، ممکن است تا قبل از طی سه سال مجاز به دریافت دان چهار نباشد. در حالی که شاید از لحاظ یادگیری فنون و تکنیک ها به مراتب مستحق دریافت دان بالاتر از 5 نیز باشد.

برخی از سازمان‌ها نیز شرایط سنی مرتبط با ترفیعات دان را دارند و ممکن است به هنرجویان جوان‌تر تا زمانی که به سن خاصی برسند، به جای رتبه‌های دان، رتبه‌های معادل (کمربند سیاه نوجوانان) اعطا کنند.

رده‌های کمربند مشکی ممکن است عناوینی مانند «استاد» و «مربی» داشته باشند، اما آنچه در یک سازمان صادق است ممکن است در سازمان دیگر صادق نباشد، همانطور که در بسیاری از سیستم های هنرهای رزمی نیز اینچنین است. به عنوان مثال، دستیابی به رتبه اول دان با سه سال آموزش ممکن است در یک سازمان معمولی باشد، اما در سازمان دیگر سریع باشد.

به طور کلی دریافت دان فدراسیونی و سازمانی به دلیل قوانین و محدودیت های موجود ممکن است نیاز به زمان زیادی داشته باشد. به عنوان مثال اخذ درجات دان فدراسیونی را در ادامه مشاهده کنید:

دان 1: می بایست یکسال از دریافت کمربند مشکی گذشته باشد

دان 2: می بایست یکسال از دریافت دان یک گذشته باشد

دان 3:  می بایست دو سال از دریافت دان دو گذشته باشد

دان 4:  می بایست سه سال از دریافت دان سه گذشته باشد

و …

نحوه دریافت مدرک دان بین المللی

همان طور که پیش تر گفته شد، دریافت کمربند مشکلی و اخذ رتبه دان در سازمان ها و رشته های مختلف هنرهای رزمی از نظر زمان بندی متفاوت است. به علاوه همان طور که از رشته ای به رشته دیگر این تفاوت وجود دارد، از کشوری به کشور دیگر نیز ممکن است این قوانین دارای تفاوت هایی باشد.

شرط سنی و مدت زمان حضور فرد در یک رشته از شرایط تعیین کننده در زمینه ارتقای رتبه‌ی دان می باشد. در این بین ممکن است فردی با انجام تمارین فشرده و سنگین، در مدت کوتاه تری به توانایی لازم جهت ارتقای رتبه نائل شود؛

در چنین شرایطی طبق محدودیت ها و قوانین فدراسیونی، فرد رزمی کار همچنان باید منتظر گذر زمان بماند تا موعد مقرر برای دریافت رتبه بالاتر برای وی فرا برسد. اما در صورتی که رزمی کار مایل به اخذ رتبه زودتر از زمان فدراسیون باشد، می تواند اقدام به دریافت دان بین الملل نماید.

دریافت دان بین المللی به رزمی کار این انگیزه را می دهد که با توجه به تلاش و با انجام تمرینات بیشتر می تواند در زمان کوتاه تری به درجات بالاتر برسد.

اخذ دان بین الملل به این صورت است که هنرجوی رزمی کار می تواند متناسب با توانایی و مهارت های خود و بر اساس قوانین مربوط به دریافت دان بین المللی، به ارتقای رتبه ای معادل یک یا دو دان بالاتر از دان فدراسیونی خود دست پیدا کند.

به طور کلی لازم است هنرجوی رزمی کار برای دریافت دان بین الملل، در آزمون ها و تست های لازم جهت سنجش و ارزیابی میزان توانایی و مهارت های خود شرکت کرده و در صورت موفقیت در این آزمون ها، دان بین المللی متناسب با توانایی و مهارت هنرجو به وی اعطا خواهد شد.

سخن پایانی

برای همه ما روشن و ثابت شده است که ورزش کردن یکی از مهمترین راه ها برای حفظ سلامتی و تناسب اندام است. اما کسی که به طور حرفه ای ورزش خاصی را دنبال می کند، علاوه بر سلامتی اهداف دیگری نیز دارد.

معمولاً افرادی که به صورت حرفه ای و با تمرینات منظم و فشرده ورزش می کنند، انگیزه ای بالا برای رسیدن به اهدافی چون شرکت در مسابقات بین المللی و رقابت با همتایان خود از جای جای جهان، یا فعالیت به عنوان استاد و مربی یا به عنوان داور دارند.

و این نکته نیز بر هیچ کس پوشیده نیست که داشتن یک مدرک بین المللی اعتبار بسیار بالایی برای یک ورزشکار به ارمغان خواهد آورد. این مساله در رابطه با ورزشها و هنرهای رزمی نیز صدق می کند. طبیعی است که صدور مدرک بین المللی رشته های هنرهای رزمی، و دریافت آن کار ساده ای نیست و هر فرد یا نهادی نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد.

چرا که در نهایت، افرادی که موفق به اخذ مدرک بین المللی در رشته های هنرهای رزمی از جمله کاراته، تکواندو، کیک بوکس، دفاع شخصی، جودو و به طور کلی همه رشته های رزمی می شوند، علاوه بر اینکه مهارت و توانایی لازم را دارند، اعتبار کافی برای حضور در سمت داور و استاد بین المللی را نیز به دست می آورند.

گروه آموزشی:

تفریحی ورزشی

جهت مشاهده سایر دوره های گروه به قسمت تفریحی ورزشی مراجعه کنید.

مدت دوره دان بین المللی:

بسته به رشته و سبک درخواستی متفاوت می‌باشد، همچنین امکان تطبیق مدارک ورزشی شما و صدور مدرک دان بین المللی بدون گذراندن دوره نیز فراهم می‌باشد. (توسط ارائه رزومه ورزشی «ترجیحاً دان و یا احکام ورزشی داخلی»)

پیش نیاز دان بین المللی (مدرک دان بین المللی):

بدون پیش نیاز

این دوره (دوره دان بین المللی) بدون پیش نیاز است.

دوره دان بین الملل به شیوه ای طراحی شده است. که همه افراد حتی بدون داشتن کمترین اطلاعات در این خصوص امکان شرکت در این دوره را دارند.

از آن جایی که این دوره مباحث را از صفر تا صد به شرکت کنندگان آموزش می‌دهد. حتی افرادی که هیچ پیش زمینه ای ندارند نیز می توانند در این دوره شرکت کرده و در پایان به یک فرد حرفه ای تبدیل شوند. بنابر این اگر تازه با رشته ای خاص آشنا شده‌اید و به آن علاقه پیدا کرده‌اید. می‌توانید، با خیالی آسوده و بدون هیچ نگرانی در این دوره ثبت نام نمایید.

در دوره دان بین الملل آکادمی اس آی سی سعی شده است که تمام مطالب و مهارت‌های مورد نیاز هنرجو را پیش بینی نموده و مطالب آموزشی را از پایه به شرکت کنندگان منتقل نماید.

ممکن است بسیاری از شرکت کنندگان این دوره دانش یا تجربه کاری قبلی در این زمینه نداشته باشند، که جای نگرانی نیست و می‌توانند با شرکت در این دوره (دوره دان بین الملل) توانایی های مورد نیاز خود را کسب نمایند.

سرفصل های دوره دان بین المللی:

بسته به رشته و سبک درخواستی متفاوت می‌باشد، همچنین امکان تطبیق مدارک ورزشی شما و صدور مدرک دان بین المللی بدون گذراندن دوره نیز فراهم می‌باشد. (توسط ارائه رزومه ورزشی «ترجیحاً دان و یا احکام ورزشی داخلی»)

مدرک دوره دان بین المللی:

هنرجو پس از گذراندن دوره دان بین المللی موفق به دریافت گواهینامه s.i.c آلمان با استعلام بین المللی (ریجستر کد) می‌شود. همچنین افرادی که مهارت کافی در زمینه وزشی خاصی دارند و نیازی به دوره دان بین المللی در خود احساس نمی‌کنند، می‌توانند تنها با شرکت در آزمون و یا ارسال رزومه کاری خود نسبت به گرفتن مدرک بین المللی دان ورزشی خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است در شهرهایی از ایران که نمایندگی یا اساتید فعالی در حال همکاری با آکادمی اس آی سی هستند شما می‌توانید تماس گرفته و با مراجعه به نماینده آکادمی اقدام به اخذ مدرک خود نمایید.

مدرک دوره دان بین المللی – دوره بین المللی دان – دوره دان بین الملل – مدرک دان بین الملل

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =